פתיחת תפריט הנגישות  

הפחתת השימוש ברכב הפרטי ומעבר לתחבורה בת-קיימא

ישראל בתחילת המאה ה-21 משועבדת לרכב הפרטי. לתלות זו יש השפעה ישירה על התכנון העירוני ועל איכות החיים העירונית. התכנון של שכונות חדשות בעשורים האחרונים משועבד לתלות ברכב הפרטי ואף חמור מזה – יוצא מנקודת הנחה שכל משפחה זקוקה ל2-3 מכוניות. תנאי התחלה כאלה מנוגדים לחזון של פיתוח עירוניות – הם מכתיבים מראש תכנון של שכונות שינה ופרברים. המרכזים הוותיקים של הערים שלנו שכולנו מכירים ומוקירים (כמו מרכזי הערים של ת"א, ירושלים, רמת-גן), שנעים ללכת בהם ברגל, לא יכולים לקום במציאות התכנונית של ימינו.

ההתמכרות שלנו לרכב הפרטי באה למעשה על חשבון השטחים העירוניים הציבוריים. הקידוש של הרכב הפרטי מחייב הקמת תשתיות ענק - כבישים, חניונים, חניות – שמכסים את הערים שלנו באספלט ומשפיעים בצורה דרסטית על שאר מרכיבי התכנון העירוני –המגורים, שטחי הציבור וכו'. תפיסת עולם זו משעתקת את עצמה בתכנון עירוני שמחייב את תושבי הערים להשתמש ברכב הפרטי כדי להתנייד בעיר, מייצר מפגעי זיהום במרכזי הערים ופוגע באיכות החיים העירונית. חשוב לזכור שההשקעה בתשתיות מסיביות לטובת הרכב הפרטי גם באה על חשבון ההשקעה בתשתיות תחבורה אחרות – תחבורה ציבורית, שבילי אופניים הליכה ברגל ועוד, מדירה את התושבים מהרחוב העירוני ופוגעת גם בכלכלה העירונית.
 
הגודש בכבישים פוגע קשות באיכות החיים במרחב העירוני. הפחתת השימוש ברכב הפרטי ומעבר לתחבורה בת-קיימא מפחיתים את זיהום האוויר והרעש, מגנים על בריאות הציבור ומפנים שטחים במרחב הציבורי. סוד ההצלחה כאן הוא בשילוב מגוון של פתרונות שינגישו את התחבורה המקיימת לתושבים, יפחיתו בעומסי התנועה והחניה, יחזירו את החיוניות לרחובות ולכיכרות וייצרו תחושה של קהילה חיה ותוססת. 

להלן מקבץ של חומרים ופרסומים בתקשורת בנושא:

"לוקחים את העיר ברגליים: ערים רבות בעולם מעבירות הילוך ביחסן להולכי הרגל" ("הארץ", ספטמבר, 2017)

חדשות ועדכונים

  • צוינו אירועי Parking Day בארבע ערים

    קרא עוד >>
  • עיריית רמת גן, נתניה ותל אביב-יפו הצטרפו לערים ברחבי העולם והאירו את בנייני העירייה ומונומנטים מרכזיים בעיר באור ירוק כסמל להמשך מחויבותן להסכם פריז

    קרא עוד >>
  • אות "הגלובוס הירוק" על מצוינות סביבתית הוענק לפורום ה-15 בטקס מיוחד בכנסת

    קרא עוד >>
  • לרשימת החדשות המלאה >